News Update :

Jemaah Islamiah, Indonesia telah merasa getarnya

June 23, 2010

Salam buat teman-teman,
Beberapa hari ini, media Malaysia melaporkan tentang kewujudan semula rangkaian Jemaah Islamiah. Kabarnya, Kerajaan Malaysia telah membuat beberapa tindakan terhadap kelompok dan warga asing tersebut yang disy
aki cuba merekrut pelajar untuk menyertai mereka.

Saya mungkin tidak berminat dan juga tidak wajar untuk mengulas lanjut tentang Jemaah Islamiah secara specifik kerana sumber internet boleh kita akses secara bebas. Namun warga Indonesia  lebih tahu, dan negara Indonesia telah merasa getaran Jemaah Islamiah. Malah fakta di pengadilan Indonesia juga telah memutuskan.

Ditengah keseriusan kerajaan melihat isu ini sebagai isu yang melibatkan keselamatan negara. Ironisnya, ada pihak yang berkepentingan politik meremehkan usaha kerajaan dengan alasan yang sungguh 'keanak-anakkan'. Malah ada juga kelompok yang 'lucu' mengatakan; mereka sudah membuka kamus bahasa Melayu, dan menurut mereka istilah "Islamiah atau Islamiyah" itu tidak berbahaya.

Benar! istilah "Islamiah atau Islamiyah" memang tidak mengancam keselamatan negara. dan memang tidak ada kamus yang mampu berbicara tentang konfederasi Jemaah Islamiah. kerana kamus memang sekadar untuk menterjemah suatu 'istilah', tidak lebih dari itu. 

Sewaktu pemerintahan Presiden Megawati, Indonesia pernah dikecam oleh Amerika. bukan kerana 'istilah' Jemaah Islamiah. tapi disebabkan oleh aktiviti dan kecenderungan yang dilakukan oleh rangkaian Konfederasi Jemaah Islamiah di Indonesia.

Sebagai rakyat biasa kita memang berharap pemerintah Malaysia dan Indonesia saling bekerjasama untuk menangani kecenderungan tertentu. Agar tidak menjadi api yang bergerak ditengah masyarakat seterusnya mengancam keselamatan negara.

Usahlah kita meremehkan usaha kerajaan dan keselamatan hanya kerana politik dan cintakan  Islamiah. untuk membaca tentang Jemaah Islamiah silakan disini atau sini.


p/s: sudah ada bau politik di blog santai sejenak
Share this Article on :

8 comments:

Warna Tulisan said...

setuju sekali sahabat bila perlu Indonesia dan Malaysia bekerja-sama untuk membicarakan masalah dimaksud agar diperoleh penyelesaian yang bijaksana. Salam

etam grecek said...

tak bisa berbicara bnyak mnyangkut JI...
takut salah dr berkomentar..

Cara Memasang Google Analytics said...

ga paham soal politik sobat he he..
karena dalam politik unsur-unsur yang wajar bisa menjadi tidak wajar, yang dikata benar belum tentu pasti benar, yang belum tentu salah bisa dipersalahkan.. kabuurr

Kazuya said...

wah jadi tahu saya...kayaknya pemerintah pun takut bicara soal nie...

al-basri said...

@Warna Tulisan:
benar sobat, biarlah pemerintah yang berbicara.
kita sebagai rakyat biasa mengharap saja yang terbaik. terima kasih

al-basri said...

@etam grecek:
usahlah bicara, itu lebih baik. terima kasih

al-basri said...

@Cara Memasang Google Analytics:
itulah politik, lebih bahaya bila agama dijadikan sandiwara politik. terima kasih

al-basri said...

@kazuya:
memang ramai juga yang takut membicarakan hal ini, termasuk saya. tapi untuk 'keyword' bisa saja postingnya...haha
terima kasih

Post a Comment

 

© Copyright al-basri 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.