News Update :

Nuffnang sepintas lalu

June 24, 2010

Salam,
Sebelum ini ada teman-teman dari Blogger Indonesia bertanya di Cbox saya tentang Nuffnang (iklan diblog saya). Cuma hari ini saya baru terfikir untuk menulis sedikit tentang Nuffnang, mungkin disebabkan nilai Alexa diblog ini sangat lumayan dan mencapai angka berjuta. Berbanding sebelum ini cuma 200 ribu.

Sebagai memulakan hidup baru tanpa backlink dan PR, saya cuba menulis apa saja. Mungkin Nuffnang sepintas lalu dapat menjadi informasi santai buat teman-teman blogger Indonesia.

Sejarah
Nuffnang adalah sebuah syarikat pengiklanan blog antara yang paling berjaya di peringkat Asia. Ditubuhkan pada Februari 2007, oleh Blogger Timothy Tiah Ewe Tiam dan Cheo Ming Shen. Mereka membangunkan perkhidmatan (Jasa=bahasa Indonesia) pengiklan blog kerana sedar dengan perkembangan pasaran blog di Malaysia. Dalam waktu 2 tahun, mereka telah berkembang ke Singapore, Filipina dan yang terkini bisnes mereka telah berkembang ke Australia.

Seperti diblog ini, Nuffnang ada 3 format iklan iaitu Leaderboard (728 x 90) , Skycraper (160 x 300) & Large Rectangle (336 x 280). Dengan 3 peluang penjanaan pendapatan melalui CPC, CPM & Advertorial.

CPC = Cost Per Click - dibayar pada setiap click,
CPM = Cost Per Impression - dibayar setiap 1000 impression.
Advertorial - dibayar dengan menulis entri/posting.

Glitterati
Glitterati adalah program eksklusif untuk blogger-blogger Malaysia dengan menawarkan hasil pendapatan yang lebih tinggi berbanding ahli biasa, dengan syarat kita tidak boleh menyertai/mempamerkan mana-mana iklan dari Syarikat iklan Asia tenggara. Namun anda masih bebas menggunakan Google Adsense, Chitika & sebagainya kerana mereka bersifat global.

Blog ini (www.al-basri.com) juga termasuk Glitterati (eksklusif), ertinya setiap klik adalah RM0.25. Namun ada berbagai program lain turut diberikan untuk ahli Glitterati, termasuk dijemput untuk menghadiri acara-acara yang mereka sponsor seperti menonton wayang tayangan perdana, perasmian produk, pertemuan blogger dan aktiviti sosial yang lain.

Untuk teman-teman yang tertanya, adakah Blogger Indonesia boleh ikut program Nuffnang. silalah berhubung dengan mereka di www.nuffnang.com.my. dan menurut pengalaman saya, mereka sangat mesra dengan pertanyaan.

Oleh kerana orang Nuffnang adalah Blogger yang aktif dan mereka memiliki sistem keselamatan yang canggih, mereka juga tahu ada kelompok yang melakukan fraud klick. maka ada akibat sedang menunggu kesalahan tersebut.

Selamat beristirahat...Berhati-hati di jalan raya.

Share this Article on :

14 comments:

Warna Tulisan said...

makasih mas Basri atas info yang bermanfaat ini. Salam sukses

Fara Dee Dilah said...

great info!

Risma Hutabarat said...

Saya juga sering memperhatikan banner Nuffnang ini, bang Alan. Dan memang dari hasil baca sana-sini, kebanyakan blogger yang ikut Nuffnang adalah blogger Malaysia dan Filipina. Sementara tak satupun blogger Indonesia yang pernah memajang bannernya (sekalipun di blog yang paling penuh dengan banner iklan).

Untuk blogger Indonesia, sepertinya lebih familiar dengan KUMPUL BLOGGER yang cara kerjanya hampir sama dengan Nuffnang :)

Ngomong-ngomong, gimana kabarnya bang Alan?
Female Stuffs
Mommy Mayonnaise
Perempuan Rumahan
Cerita Film

al-basri said...

@warna tulisan;
terima kasih komentarnya sobat.

al-basri said...

@Fara Dee Dilah;
terima kasih.

al-basri said...

@Risma;
Kabar saya baik saja, semoga disana juga baik-baik.
Mungkin Nuffnang belum terbuka untuk Indonesia. Tapi, warga Indonesia (blogger) yang tinggah di Malaysia ramai juga yang berhasil dengan Nuffnang.

terima kasih Risma, semoga sehat dan ceria.

etam grecek said...

tapi sob,,bnyak teman'' dr malaysia peletakkan nuffnangnya tidak tepat bahkan kesannya menggangu karena biasanya menutupi postingan dan yg paling sering mengikuti c-box...jadi mau tak mau kami harus meng klik nuffnang dulu br boleh menulis di cbox

Kamera Pengintai Canggih said...

alkatro ga bisa ikutan dong hiks hiks :D

al-basri said...

@etam grecek:
haha...semoga di blog saya tidak spt itu, jika ada silahkan tinggal pesan ya.

terima kasih, semoga ceria

al-basri said...

@kamera pengintai canggih;
mungkin esok-esok bisa sob, usah sedih...hiks
terima kasih kopinya.

NURA said...

salam sobat
saya juga sering melihat link Nuffnang ada di beberapa blogger Malaysia.
hebat memang blog ini alexanya 200 ribu.

al-basri said...

@NURA;
dulunya 200 ribu, bila saya tukar domain. langsung jadi 6 juta...haha

terima kasih kunjungannya Mbak

The Great Mbah Dukun said...

saya sudah berkunjung ke nuffnang, memang untuk publisher Indonesia belum tersedia

Dede Rukmana said...

Terima kasih Infonya saya pun coba pasang nuffnang hehe

Post a Comment

 

© Copyright al-basri 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.