News Update :

Makanan Eksotik Masyarakat Melanau

August 26, 2009


Sempena bulan puasa ini, saya mahu perkenalkan makan kegemaran masyarakat saya buat teman-teman. mungkin agak aneh atau menggelikan bagi yang tidak biasa. Masyarakat melanau adalah penduduk minority di negeri Sarawak, Malaysia. Pada asalnya masyarakat melanau adalah paganisme, cuma sekarang ada yang beragama Islam atau Kristian dan selebihnya masih pagan. Sejarah ada menjelaskan sedikit tentang latarbelakang masyarakat melanau yang berasal dari Mongolia atau Selatan China. Berbagai jenis makanan mentah yang menjadi kegemaran kami turut memperkukuhkan fakta ini. Masyarakat saya lebih suka makan rebus atau mentah berbanding goreng.

Ini dipanggil Umai, hirisan ikan mentah yang masih segar. Pastinya hirisan ikan ini tidak dimasak, Cuma diperap dengan jus limau kasturi, bawang merah, bawang besar, chilli, garam, dan sedikit penambah perisa.


Hmmm…. Ingat puasa tu


Versi ini dimakan bersama sambal yang diasingkan.
Bagaimana, Mahu cuba…? Enak Sob…


Ini versi original, Beginilah hidangannya sob, Dah siap tu… Hmmmm
(Bagi kami masyarakat melanau, umai tidak dimakan bersama nasi)



Yang ini lagi dahsyat, dalam bahasa melanau dipanggil ‘Siet’. Semestinya teman-teman kenal gambar dibawah. Di daerah saya harga satu kilo mencecah RM35 (ringgit). Kalau beli seekor ukuran biasa harganya 20 sen, dan kalau yang gemuk harganya 30 sen seekor. Lagi gemuk, 50 sen. Oleh kerana ulat ini sangat enak, soal harga tidak menjadi masalah bagi orang Melanau atau orang Cina ditempat saya.
Kenal…? Ulat ni !


Belum kenal lagi? Boleh digoreng atau direbus…


Tak percaya? Tengah masak ni…



Inilah dua jenis makanan eksotik yang paling digemari masyakat melanau termasuk saya. Jika teman-teman berkunjung ke daerah Mukah Sarawak, hampir semua restoran menyediakan makanan ini. Kerana ‘Umai’ dan ‘Siet’ atau makanan laut adalah trade mark bagi masyarakat melanau. Harga umai satu porsi dari RM15 dan terserah permintaan kita. Kalau saya, RM20 baru cukup… Manakala harga 'siet' satu porsi RM20 hingga RM30, yang ini jangan makan lebih…nanti gemuk.




Selamat Puasa buat semua...

Share this Article on :

20 comments:

Osi said...

Osi lihat macam tak sanggup untuk di makan...
Apalagi yang jenis ulat...iiiihhhh..geli melihatnya..

Cam mana tu rasa ulat...grgrgrgr...

Ada tak jenis makanan khas Malaysia selain yang di atas...yang tak buat bulu roma berdiri melihatnya

Rizky2009 said...

geli aq kawan liat makannya, mgkin klo yg makan peserta fear factor g ngeri

al-basri said...

@Osi; siapa saja akan geli... tapi inilah sebahagian dari peribadi saya yang berketurunan melanau.

kalau makanan khas Malaysia, pasti Osi juga tau karna sama dengan makanan Indonesia...

al-basri said...

@Rizky2009
memang mengelikan dan pasti asing buat anda.karna itu saya posting disini.
sebagai budaya masyarakat saya. tidak perlu klaim budaya orang...

tq.

Miawruu said...

kyaaaaaaaaaaaa... *merinding* geli liatnya. Tapi menurut pakar, malah ulat, belalang dan sejenisnya, punya protein yg tinggi. Tapi tetep aja geli liatnya, krn ga biasa sih. Kalo dah biasa dari kecil mgkn dah biasa aja makannya.

al-basri said...

@Miawruu
benar sekali, memang dari kecil saya makan.
makanya saya bisa. kalau mau coba hubungi saya... terima kasih

Anonymous said...

umei mungkin kita dah biasa dengar,cuma cara nak menyedia je kita kurang pasti sangat....boleh tak al bagi tau macamana sebenarnya cara-cara nak masak atau resepi yang boleh kita olahkan dalam hidangan 'siet' ni..rebuskah,gorengkah,salaikah...atau makan mentah macam tu je...eeeee gelinyaa..

Risma said...

Kalau ikan mentah itu, ada juga yang mirip dengan hidangan suku Batak di Sumatera ini, cik gu. Namanya: Na Niura. Ikannya cuma dibersihan dari duri, lalu direndam dengan air jeruk nipis paling sedikit tiga jam. Memang ikannya masih mentah, tapi rasanya asam dan enak ^_^

Kalau yang berbentuk ulat, saya baru lihat nih. Ehm...rasanya nggak terlalu tertarik untuk mencoba nih ^_^. Kalau Umainya, saya pengen coba..

NURA said...

salam sobat
hhi,,geli tuh,,saya belum pernah makan yang ulat,,
memang enak ya ,,,rasanya?
ngga gatal dikulit apa,,kalau dimakan?

nbi@1523 said...

Saya org melanau,tidak di nafikan umei dan siet merupakan identiti makanan kita...sedap dan berkhasiat...tak pecaya...datanglah ke mukah serawak.

kang dwi said...

wadh. buat lapar niih....
buka-buka-buka
kapan aku kesana, pastilah wajib makan menu diatas

al-basri said...

@anonymous: umai memang tidak dimasak, kalau mahu resipi sila tinggalkan email anda. terima kasih...

@Risma:mungkin juga ada suku lain yang gemarkannya. umai bagi orang melanau tidak direndam berjam-jam. cuma digaul bersama dan langsung saja dimakan. terima kasih.

@NURA:Mbak, saya pernah gatal sebab makan banyak ulat tu. tapi memang enak digoreng. tq

@nbi@1523: dao sau komen keau, terima kasih idak menyokong blog ko.

@kang dwi: kalau ke Malaysia hubungi saya, nanti saya belanja. terima kasih.

kalau mahu ada yang mahu resipi, saya akan posting disini. terima kasih...

budiawanhutasoit said...

walaupun agak geli, tapi saya mau mencobanya.
kalau nanti ada kesempatan jalan2 ke malaysia, saya akan coba jenis makanan ini..

lina@happy family said...

Saya mau coba umai, tapi yang satu itu-siet- ngga ah, ngebayangin ada di mulut, serem... Cik gu, kalau masak siet tidak dipotong2 ya, bentuknya itu lho...Orang Indonesia ada juga yang suka makan ulat kayu, tapi saya lupa daerahnya (maaf).

The Jungle Wisata Jelang Puasa said...

Wah jadi merinding tuh lihat ulatnya wiww... ohya sobat ..Bila canda membuat luka. Bila lidah mulai berbisa. Bila senyum tak lagi berharga. Hanya seribu maaf kupinta. “Met puasa ya” Mohon maaf lahir dan batin.

Kang Dedy said...

Wow... kayanya saya berfikir dua kali untuk menyantapnya he...

4bang said...

ass... berkunjung sob... sambil ngeklik your A$$$$.... di tendang balik donk my A$$$... and jangan lupa komenin... you comment i follow.....

nbi@1523 said...

Masih ada lagi makanan yang sinonim dengan masyarakat melanau sebenarnya,terutamanya makanan yang berasaskan 'tepung kanji' atau dlm sebutan tempatan 'sei'.Tepung ni terhasil dari batang mulung @ rumbia...tanyalah kat al basri makanan yang bernama sagu {saguk} dan inut/linut...Linut di makan bersama dengan sambal belacan;sedap kalau di makan beramai-ramai...al basri pakar dlm makanan ni semua..

..::mrsMeme::.. said...

ulat??

errr...no way.

Anonymous said...

aku org perak pernah menetap di labuan.Tiap kali ke swak confirm makan tghri mesti ada umai...mmg sedap sampai skrg teringat2...Miri,Sibu,Lawas,Kapit,Limbang,Bintulu, dah try...sampaikan awek swakpun tgk aku makan selerajer..nyaris2 x kawin ...huhuhuhuhuh...cuma ulat tu aku pernah mkn pasal x tau nak cari kedai kat ner...

Post a Comment

 

© Copyright al-basri 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.