News Update :

Indonesia Yang Saya Cintai

July 26, 2009

Indonesia Yang Saya Cintai; antara pandangan yang salah dan pengalaman

Berbicara tentang Indonesia ditengah masyarakat biasa di Malaysia amatlah ironis, beberapa tahun lepas pertama kali saya ke Indonesia adalah pengalaman yang sangat menarik bagi diri saya secara peribadi. Pengalaman itu jauh sekali seperti yang dibayangkan oleh teman-teman atau sekelompok orang Malaysia yang dangkal pengetahuannya tentang Negara Indonesia atau masyarakatnya. Saya berbangga kerana telah beberapa kali melancong dan melawat teman-teman disana. Indonesia dikenali sebagai Negara kepulauan terbesar Dunia dengan penduduknya yang sangat menghargai pendatang. Indonesia juga kaya dengan segala warisan keseniannya, Sesungguhnya Indonesia menjanjikan pengalaman pelancongan sangat menarik dan harapan persaudaraan yang simbiotik. Jika dilihat dari perspektif ekonomi makro, Indonesia mencapai pertumbuhan ekonomi yang sangat lestari sebagai diantara yang tertinggi dirantau ini. Pernyataan ini mungkin amat sedikit untuk menjelaskan tentang Indonesia yang sebenarnya. Yang jelas, pengalaman saya pasti berbeda, dari tanggapan yang biasa saya dengar sebelumnya. Kerana anggapan yang salah sering saya dengar di Malaysia, disebabkan kecenderungan mereka memandang rendah pada TKI. Kelompok ini pasti tidak tahu 1.8 juta TKI di Malaysia sebenarnya tidak sampai 1% dari penduduk Indonesia, Justeru mereka mencerminkan itulah Indonesia yang sebenarnya. Kelompok yang dangkal ini selalunya mereka yang tidak peka, tidak membaca, tidak pernah keluar Negara atau kebiasaannya mengalami sindrom gemar memuji diri. Sesuatu yang menarik tentang TKI di Malaysia selain rajin bekerja, ialah semangat setiakawan sesama mereka dan nilai patriotisme tinggi. Sememangnya mereka sangat bangga pada Negara mereka yang hebat itu. Sejujurnya, saya tidak pernah merasa terasing sewaktu di Indonesia, rasanya inilah antara elemen penting yang telah memungkinkan saya mencintai Indonesia.
Share this Article on :

6 comments:

Santai Disini by : Jianto said...

Hati yang bersih membuat jiwa kita tenang, sesungguhnya berburuk sangka perbuatan yang keji.

saya setuju dengan postingan mu diatas ada pepatah bilang kenali dulu maka anda akan tahu hatinya..

Anonymous said...

senang sekali......... ada juga orang malaysia seperti kamu, mampir di rumah ya.

Saung Web said...

wauw artikel yang bagus sohib...sangat terkesan dengan analisanya.. benar kata pepatah.. tak kenal.. maka tak sayang.. sukses ya.. btw.. langsung saja kita tukar link ok ?? linkback n comment back ya..

Anonymous said...

satu kejutan!!!...kritis dan analitis.... Indonesia juga bangga dan sayang sama kamu..

Anonymous said...

kenapa tak tulis kat blog saudara tentang tempat asal usul saudara...TAK KENAL MAKA TAK CINTA.sesuai utk Indonesia......namun renung2lah kembali HUJAN EMAS NEGERI ORANG HUJAN BATU NEGERI SENDIRI...

lina-happy family said...

Sobat memang berpikir kritis dan jernih, salut!
Senang sekali mengenal teman dari Malaysia seperti Sobat...

Post a Comment

 

© Copyright al-basri 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.