News Update :

'MyKad' BOLEH DIBELI, BENAR KAH?

March 23, 2010

Salam Hangat...
Mungkin isu ini lebih hangat berbanding salam saya, malah dari dulu lagi sering menghangatkan rakyat Malaysia. cuma entah kenapa? sampai sekarang masih ada cerita ini dan masih ada lagi individu  (warga asing) yang mahu percaya 'Mykad' boleh dibeli. Ada yang mengatakan boleh dibeli dengan harga RM1300, malah ada yang percaya boleh dibeli dengan harga RM600. Alangkah murahnya nilai kerakyatan Malaysia, jika benar seperti yang dikatakan.

Infomasi yang saya tulis ini bukan untuk menimbulkan provokasi, kontroversi atau seumpamanya. Apa yang jelas, semua ini adalah pembohongan pihak tertentu untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Maka tidak perlu untuk dipercayai walau dengan apa alasan sekalipun. Informasi ini sebenarnya saya dapat dari seorang TKI yang mengunjungi saya dan  bertanya hal tersebut. Untuk menjadi warga negara Malaysia sebenarnya harus melalui prosedur tertentu dan syarat-syarat yang termaktub dalam undang-undang negara. BUKANNYA DENGAN MEMBELI Mykad... Malah setiap tahun permohonan dari warga Indonesia untuk menjadi warganegara Malaysia atau pemastautin tetap (PR) adalah yang tertinggi.

Sedikit tentang MyKad
Mykad adalah Identity Card untuk mengenalpasti warganegara Malaysia,  Setiap warga negara yang berusia 12 tahun diwajibkan memohon dan membawa MyKad.  MyKad juga hingga kini diakui dunia sebagai yang tercanggih  (sila  beritahu saya jika infomasi ini salah). Dengan menggunakan kombinasi sistem Biometrik dan Mikrocip 64k untuk menyimpan pelbagai data, MyKad bukan sekadar  kad bergambar warna yang boleh di 'print' oleh sesiapa yang  memiliki komputer dan printer. Malah pemerikaan yang dibuat oleh pihak berwajib juga bukan sekadar melihat gambar, tapi menggunakan 'reader'  dan 'software' yang khusus untuk mengakses data yang terdapat dalam Mikrocip tersebut sepertimana yang telah didaftarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara.

Aktiviti pemalsuan MyKad memang terjadi, dan lebih mengecewakan bila dilakukan sendiri oleh warga asing demi mengaut keuntungan dari kelompok mereka. Berdasarkan undang-undang negara Malaysia, mengikut Akta Pendaftaran Negara 1959 (Akta 78) serta Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 (Pindaan 2001 dan 2007). Sesiapa yang memiliki dan menggunakan MyKad palsu mengikut peraturan 25 (1) boleh dipenjara tidak melebihi 3 tahun ATAU denda tidak melebihi RM20,000 ATAU kedua-duanya sekali.

Jika pihak berkuasa lalai terhadap permasalahan ini, suatu ketika  akan jadi fenomena sepertimana masalah Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) sekarang ini yang sukar dibendung. Melihat ribuan kes, kecurian, rompakan, perkosaan, pembunuhan dan pemalsuan passport serta MyKad oleh warga asing di Malaysia. Iini adalah ancaman sebenar untuk rakyat Malaysia dalam jangka waktu yang panjang.

Legal Disclaimer
Artikel ini adalah ulasan peribadi dan untuk informasi sahaja agar tidak ada sesiapa mempercayai atau mendapatkan MyKad palsu dari pihak tertentu yang menawarkan. Artikel ini tidak bersifat 'authoritative' dan tidak mewakili Negara, Negeri, Organisasi, Majikan saya, Parti Politik, Keluarga saya, Kampung saya, atau ternakan  yang  ada di Kampung saya; ayam, itik, ikan, kambing, sapi dan yang lainnya.
Share this Article on :

35 comments:

lina@women's perspectives said...

Saya kagum dengan MyKad Malaysia, kapan ya bisa diterapkan di Indonesia...

Seri Bahasa said...

isu ini seri tak tahu kalau di negeri2 lain di malaysia, tapi kalau di negeri sabah memang berlaku dan pihak berkuasa tak boleh menafikan. sebagai contoh penduduk di kampung seri saja mungkin lebih 50% menggunakan IC Project atau lebih dikenali IC Palsu. apa yang lebih hairan mereka boleh mendapatkan tanah kerajaan menggunakan IC tersebut. inilah kelemahan kerajaan negeri sabah terutama kerajaan persekutuan yang kurang mengambil perhatian akan masa depan rakyat serta negeri sabah.

pengumpulblog said...

selamat apgi al-basri...
Saya sendiri sebagai rakyat Malaysia kagum dengan MyKad yang kita miliki. Terima Kasih MALAYSIA.
Dan kita juga tidak dapat nafikan masalah MyKad(pemalsuan) banyak sekali terjadi. (bila lagi pihak yang tidak bertanggungjawab sedar akan kesalahan mereka ye....)

Johnson Manurung said...

Mungkin mirip dengan KPT di Indonesia, hanya teknologinya yang lebih canggih ...?

mira amira said...

skung de gak bt MyKad palsu.
hope dpt dibendung.

al-basri said...

lina@women's perspectives:
semoga saja Lina, tergantung pemerintah juga.
terima kasih.
p/s sama-sama kita menabung....haha

al-basri said...

@Seri Bahasa:
benar seri, di negeri saya ada juga hal seperti itu. cuma tidak sehebat yang terjadi di sabah.
yang kita heran, mereka mudah saja dapat tanah kerajaan...
suatu yang meresahkan hingga sekarang ialah kewujudan lebih 800,000 PATI dan lebih 1400 kes kecurian, rompakan, perkosaan dan pembunuhan oleh warga asing dalam setahun. inilah yang saya katakan ancaman... semoga kerajaan tidak hanya berpolitik

terima kasih Seri, salam sukses

al-basri said...

@pengumpul blog:
semoga saja pihak yang berwenang boleh melihat isu ini dari sudut keselamatan rakyat.
terima kasih. salam sukses

al-basri said...

@Johnson Manurung:
menurut saya, e-KTP Indonesia tidak sama dengan MyKad, kerna Mykad menggunakan hologram 3D dan terdapat cetakan ultra-violet. Mykad yang mula digunakan sejak september 2005 dengan capacity data 64k, manakala e-KTP capacity 8 saja.
kabarnya Indonesia menggunakan cip dari China dan aplikasi dari Jerman. mungkin ada keunikan tersendiri...

terima kasih sobat. salam sukses

al-basri said...

@mira amira:
semoga saja..
terima kasih dan salam sukses

wanshah said...

salam al-basri. memang benar Mykad adalah yang tercanggih didunia pada masa ni. utk pengetahuan saudara jgk, banyak duta dari negara² asing yang datang ke sini untuk melihat teknologi kita utk dilaksanakan dinegara mereka. kerana penggunaan mykad ni sangat praktikal. bukan shj utk identiti. tetapi jgk utk atm kad, lesen memandu, dan banyak lagi. ada 8aplikasi semuanya dalam mykad. bagi kes mykad palsu, biasanya dilakukan oleh sindiket warga asing. pada mykad original itu sendiri dari segi luarannya dah terdapat ciri² keselamatan dari dipalsukan. hanya pihak berkuasa shj yang blh mengenalpasti mykad itu palsu atau ori. banyak ciri² keselamatan yang kita tak tahu, tapi ada pada mykad. yang tu saya tak blh bgtau. sebab itu rahsia kerajaan. utk makluman, sy bekerja di JPN. sekian terimakasih. :-)

alkatro said...

teknologi mykad, dari informasi sobat; merupakan kartu pengenal yang sangat unik dan canggih, namun sepertinya pemalsuan bisa terjadi dimana-mana ya..
semoga sehat selalu and keep spirit :)

al-basri said...

@Wanshah:
salam kembali buat saudara, terima kasih atas input dan info yang diberikan. memang wajar juga orang JPN komen disini...
terima kasih setingginya.

al-basri said...

@alkatro:
kecanggihan mykard bukan menurut warga Malaysia, tapi menurut yang diakui dunia hingga waktu ini.
pemalsuan oleh warga asing cuma dibuat pada rupa luaran saja bukan pada data atau ciri-ciri yang specific. namun semua itu cukup dikesalkan...

terima kasih sobat,
salam sukses

heru said...

mantap dan keren boss, kalau di indonesia kapan ada ya?

Rizky2009 said...

berita yg aq denger Indonesia juga akan menerapkan hal yg sama, diluar benar atw tidaknya saya hanya bisa berharap, semoga aja rencana itu bisa terealisasi, yg dah terjadi saat ini bahkan dr dulu warga Indonesia bisa memiliki satu orang 2 ID

Dunia iklan online said...

saya malah baru tau bang basri, terimakasih infonya

al-basri said...

@heru:
jika pemerintah mau, bisa saja sob.
terima kasih, salam hangat

al-basri said...

@Rizky2009:
warga Indonesia hebat... makanya satu orang bisa ada 2 ID...haha
terima kasih masukannya sob, salam sukses

al-basri said...

@Dunia Iklan Online:
udah lama sob, sejak 2005..
terima kasih komnentarnya. semoga sehat2 saja

Mesintaip: said...

Ya, demi wang untuk memuaskan nafsu, manusia sanggup berbuat apa sahaja, walaupun dia sedar perbuatan itu menyalahi undang-undang negara. Bukan sahaja MyKad, malah banyak lagi benda yang mampu dipalsukan.Kepalsuan umpama fatamorgana di gurun yang tandus, tetapi mengapa ada manusia yang ghairah untuk mengejarnya?

h4ns said...

mantab sob,keep post :)

budiawanhutasoit said...

wah, Indonesia belum memiliki ID card seperti Mykad..mudah-mudahan Indonesia bisa memiliki ID card seperti Mykad..

General Writing said...

wew kalau bisa dibeli bahaya donk....semoga tidak terjadi deh, walaupun sebagai alat tercanggih tapi kalau sampai bisa dibeli semuanya jadi sia sia :)

al-basri said...

@heru:
bisa saja sob, jika pemerintah mau.
terima kasih.

@Rizky2009:
orang Indonesia ternyata hebat, makanya bisa ada 2 ID utk satu orang...
terima kasih komentarnya sob.

al-basri said...

@Dunia Iklan Online:
kapan2 bisa, semoga saja...
terima kasih.

al-basri said...

@Mesintaip:
semuanya karna duit dan ada pembelinya.
kombinasi itu yang memungkinkan.
terima kasih.

al-basri said...

@h4ns:
terima kasih

@budiawanhutasoit:
semoga saja ya,
terima kasih atas komentarnya

al-basri said...

@General Writing:
benar sekali sob, semoga pihak yang berwenang bisa bertindak lanjut.
terima kasih atas masukannya

zoul said...

Sebelum ini ada juga aku dengar terdapatnya individu yang menawarkan jumlah yg agak lumayan bg sesiapa yg mahu menjual mykad. Apa yg perlu mereka buat, jual dan lapurkan kehilangannya. Mudah bukan...Namun sepatutnya mereka yg memegang mykad itu sedar akan keburukannya. Jika mykad mereka dijual kepada penjenayah, maka masalah akan timbul dikemudian hari. Jenis yg sebegini mykad mereka asli dan agak sukar utk pihak berkuasa mengesannya.
Mykad memang baik rekaannya dgn ciri2 keselamatannya.. itu jika dipalsukan. Jika itu ialah mykad asli yg dijual.. bagaimana?

al-basri said...

@zoul:
terima kasih, sebagai warga Malaysia anda pastinya ada jawapan untuk persoalan yang begini.

salam hangat

http://caktakim.info/ said...

unique artikel gan

iron said...

menarik juga trbaca ruangan ini,saya ingin memberi nasihat prcuma kpd yg mmberi atau yg menerima jualbeli Mykad,JANGAN.dan anggaplah anda tidak tahu sepenuhnya tentang sistem keselamatan.apa shj kesalahan terhadap Mykad amatlah mudah dikesan dgn sistem,tapi secara manual sudah cukup tanpa perlu banyak kerja,jika anda melakukan kesalahan secara lumrahnya anda akan berada dlm satu keadaan yg amat mencurigakan,segala cerita anda akan kelamkabut tonggang langgang,sehinggakan kunci saya jatuh pun anda dah lari..cukuplah tu..jgn cuba langgar undang2 kpd yg menjual atau yg membeli..kita serumpun..love kris dayanti n dato siti nurhaliza.

Anonymous said...

PAKAI CAP JEMPOL GGAK SIH?...KNAPA HRS DITEMPEL 10 JARI KITA ..TOH YG ADA DI DLM CIP CUMA ADA 2 JARI AJ KOK...HUH .EMANG ITU KITA PUNYA CAP JARI KEBNAYAKAN MAU DI BIKIN APA YA SAMA TU PEMERINTAH KDN KITA?

Anonymous said...

MY KAD MALAYSIA ITU ... TAJAAN INGGERISH MAKANYA BISA JD HEBAT KARENA MEREKA TERPAKSA MEMBAYAR UPETI SAMA TU INGGERISH SETIAPA TAHUN, JADI SEBENARNYA MEREKA ITU GGAK PERNAH MEREDEKA SIGN KONTRAK 500 THN....UHUUUUH DASAR MALINGSIAL!!! ANAK PIARAAN YAHUDI BRITISH LO!

Post a Comment

 

© Copyright al-basri 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.