News Update :

UPIN DAN IPIN: MEWAH DENGAN KESEDERHANAAN

February 5, 2010

Setelah beberapa waktu tidak dapat online. Saya cuma istirahat untuk menjaga keamanan jantung saya yang tidak stabil. Tanpa meninggalkan rutin membaca setiap hari, saya sempat menonton koleksi lama kartun animasi Upin dan Ipin episode demi episode.

Mengamati watak Upin dan Ipin yang penuh dengan kesederhanaan dalam membawa nilai Islam dan pendidikan. Saya pasti inilah sebabnya kartun animasi ini sangat bermakna untuk seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa atau agama. Kerana Upin dan Ipin juga adalah hasil kreativiti bersama orang Melayu, Cina dan India. Upin dan Ipin telah membawa imej dan mesej tersendiri yang sangat bermanfaat untuk anak-anak Malaysia, secara tidak langsung turut menggerakkan Industri animasi di Malaysia.

Sebaiknya Upin dan Ipin tidak perlu dibandingkan dengan kartun animasi dari negara-negara lain. Negara lain mungkin tidak meminati Upin dan Ipin kerana mereka memiliki animasi yang lebih baik. Namun untuk rakyat Malaysia, Upin dan Ipin adalah satu permulaan yang sangat baik untuk bergerak lebih jauh ke hadapan.

Dari sisi perfileman, Upin dan Ipin telah membawa nafas yang lebih segar buat rakyat Malaysia yang selama ini mungkin sudah bosan dengan filem percintaan yang penuh keangkuhan atau filem kisah-kisah ‘Mat Rempit’ yang membayangkan pencabulan undang-undang jalanraya serta maraknya seks bebas dikalangan muda-mudi melayu di Malaysia. Apakah ada orang luar sana memuji dan mengkagumi kita kerana filem seperti itu? Jelas sekali filem-filem ini tidak pernah mencetus satu fenomena dan kesan minda yang baik.

Saya tertarik dengan pendapat saudara saya yang bukan beragama Islam, dia sangat meminati Upin dan Ipin kerana menampilkan nilai agama Islam yang sederhana dengan cara yang santai. Jika kita mengerti hal ini, betapa kesederhanaan mampu menyentuh jiwa dan minda orang lain. Maka tidak perlu untuk menunjukkan keislaman kita dengan berteriak di jalanan seperti orang hilang akal atau memasang bom di setiap ceruk.

Upin dan Ipin telah membuktikan, betapa indahnya kebersamaan dan sederhanaan. Meskipun kita sudah biasa menonton filem animasi dari negara lain yang penuh dengan aksi-aksi luar biasa. Tapi Upin dan Ipin tetap menarik bagi setiap peringkat usia. Kerana Upin dan Ipin mewah dengan segala kesederhanaan.

Salam Sayang untuk teman-teman blogger
Share this Article on :

35 comments:

pengumpulblog said...

betul....betull....betul....Templates ko udah ditukar

KucingTengil said...

nyaaaaaaaaaaa...... diriku fans ma upin dan ipin. kesederhanaan dalam ceritanya lah yg menjadi daya tarik dan kekuatan bagi serial animasi ini. Semoga serial ini terus di produksi. Dukung banget^^

Johnson Manurung said...

Nice article ... kita memang harus bermegah dalam kesederhanaan, kejujuran dan terefleksi dalam perbuatan. Salam Saudaraku

ina said...

bener bgt kag...
hihihihi awalnya gag suka...
eh gag taunya jdi suka ma Upin Ipin...
gara2 anak boz minta liat Upin Ipin di Youtube... hihihihihi :):)

Nonton ma anak boz... di Youtube
hihihi seru ternyata... :)

Aryo Halim said...

di indonesia ada kok di siarkan di TV TPI, mmg nuansa melayu pedesaannya kental dan itu bagus buat bangsa melayu khususnya Malaysia dan Indoneia

nophie said...

nophie jg suka nonton upin&ipin, betul betul betul

lina@women's perspectives said...

Sobat Alan, saya penggemar Upin dan Ipin juga... belakangan ada peran baru dari Indonesia ya...
Saya suka sekali dengan ceritanya...
Maaf, apa penyebab jantung Sobat tidak stabil seperti itu? Saya do'akan, semoga kondisi segera membaik...

al-basri said...

pengumpulblog:
terima kasih kunjungan,
sekarang saya kesana.

al-basri said...

KucingTengil:
terima kasih Mia, jangan lupa mengunjungi Upin dan Ipin di Malaysia...
salam hangat

al-basri said...

Johnson Manurung:
benar saudaraku, cuma kesederhanaan yang bisa menjernihkan jiwa dan minda kita.

terima kasih dan salam persaudaraan dari saya.

al-basri said...

ina:
wahhh..adik juga suka sama Upin dan Ipin...
yang indah didalamnya adalah kesederhanaan.

terima kasih dik, semoga sehat dan ceria.

al-basri said...

Aryo Halim:
terima kasih komentarnya sob.
semoga sehat dan ceria.

al-basri said...

nophie:
terima kasih komentarnya,
Upin dan Ipin titip salam hangat..

al-basri said...

lina@women's perspectives:
wahhh..Lina, penggemar juga ya.
dalam Upin dan Ipin kita boleh berbagi kesederhanaan, dan itulah keindahannya...

sobat Lina, jantung saya mengalami bengkak makanya sering tidak stabil. terima kasih atas doanya.
semoga Lina dan keluarga juga dalam kondisi yang sejahtera.

Seri Bahasa said...

benar tu sob, kartun upin dan ipin bisa di jadikan wadah buat kesejahteraan rakyat malaysia. ia banyak mengandungi unsur perpaduan yang dimulai dari zaman kanak-kanak.

NURA said...

salam sobat
iya patut diteladani,,si Upin dan Ipin ini.
mewah dalam kesederhanaan.
saya nontonnya di youtube.
apa kabar Bang Basri?
maaf lama ngga berkunjung.

Blog Me is Back said...

betul........ betul...... betul

alkatro said...

sayang masih jarang cerita film kartun yang bertema seperti Ipin dan Upin.. penuh tauladan yang baik untuk segala usia..
semoga sehat-sehat sahaja sobat. keep spirit :)

al-basri said...

Blog Me is Back;
terima kasih komentarnya.

alkatro;
benar sobat, ceritanya penuh tauladan dari kehidupan yang biasa dan sederhana.

terima kasih atas doanya, semoga ceria dan sejahtera selalu

msafru said...

Upin Ipin so pasti lah....
betul...betul...betul....

e-alkes blog said...

Lebih baik nonton Upin dan Ipin daripada nonton sinetron sampah yang banyak ditayangkan di stasiun TV di INdonesia :)

Tatang said...

tak cuma di malaysia sob, Indonesia juga menyukai. saya salut ama animasi malaysia, sangat berani untuk menonjolkan budaya melayu Islam yang hal ini tidak dimiliki Indonesia

Tatang said...

budaya Melayu Islamnya sangat ditonjolkan, inilah yang membuat kami salut dan suka menontonya

Herdoni said...

Film Upin dan Ipin ini populer juga di Indonesia. Banyak anak-anak dan orang dewasa yang suka melihat film ini. Alur ceritanya bagus, ceria, ada humornya, dan mengandung petuah dalam kehidupan nyata. Disamping itu multi etnis, ada Melayu, Cina dan India. Kami yang tinggal di Jawa Timur juga suka melihat Upin dan Ipin.

Asep sukarman said...

awalnya ga terlalu perhatian namun karena anak saya menyukai film ipin dan upin saya pun jadi ikut menyimak. filmnya mengandung pesan2 normatif dan mengandung pesan moral dan cocok di tonton bagi semua usia

albertus goentoer tjahjadi said...

Ipin dan Upin emang betul-betul keren sobat... lucu, menggemaskan tapi sarat dengan pesan... saluttt...

nowGoogle.com adalah Multiple Search Engine Popular said...

salam kenal selalu

tomo said...

Bukan hanya membawa nafas segar di malaysia tok tapi di Indonesia juga.Sampai2 baju saja banyak beredar dengan gambar ipin upin

Rizky2009 said...

lha ini kan kartun favorit aq sob ipin sama upin

animasinya sederhana tp mendidik menurut aq loh sob

kie said...

assalamualaikum...tuuuk...tuuk-atuk
upin-ipin favorit saya n family...film ini sederhana, singkat padat dan mudah dimengerti...hebat-hebat...!!!

donor insemination said...

Awe-inspiring bequest! Your blog is attention-grabbing. I feel affection for it.

be better said...

Karya yang luar biasa n patut diapresiasikan, kesederhanaannya mirip film Si Doel Anak Sekolahan cuma bedanya ipin n upin versi kartun. Saya menanti karya2 anak bangsa yang lebih kreatif shg dapat menyaingi popularitas upin & ipin.

be better said...

Tayangan yang menarik n patut untuk kita apresiasi, kesederhanaannya mirip dengan serial Si Doel Anak Sekolahan. Saat ini pun saya tengah menanti karya anak bangsa hingga bisa menyaingi popularitas dari Upin & Ipin, betl betul betul....

Salon Oyah said...

Terima kasih untuk infonya... sukses yaa abang Basri

Cenderawasih said...

Saya setuju dengan entry nih... UPIN IPIN is the BEST in Malaysia animation industry

Post a Comment

 

© Copyright al-basri 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.